vrijdag 30 oktober 2015

Donderdag Dessertdag: week 2: (Suiker)bommelding!

Enorm druk gehad deze week, maar gisteren toch de tijd gemaakt om een receptje te maken. Een half jaar geleden mocht ik het al proeven van een studiegenoot. En wauw, meteen verkocht!

Ter gelegenheid van de verjaardag van een vriend waagde ik mij aan deze suikerbom. Het fijne aan dit recept is dat je enorm weinig ingrediënten en benodigdheden nodig hebt om iets superlekker te maken. Bovendien duurt het nog geen 30 minuten om het dessert te maken! (Je kan het best wel minstens een dag op voorhand maken, zodat het de tijd krijgt om af te koelen en te harden in de koelkast voor het beste resultaat en de beste smaak.)

Benodigdheden:
- een nieuwe plastic zak of diepvrieszak met sluiting
- een propere keukenhanddoek
- een deegrol of hamer
- een mengkom
- een ovenschotel of kom met platte bodem (niet té groot, heb ik gemerkt ;-) Je mengeling mag 2-3 cm dik zijn)
- huishoudfolie
- koelkast of zeer frisse ruimte

Ingrediënten
- 4 rollen oreokoekjes
- Familypack philadelphia kaas (of de lightversie) dit is 300g.
- 200-400g Witte chocolade afhankelijk van hoe dik je de chocoladelaag wil, en afhankelijk van je kom. (ik had een zeer grote kom en gebruikte 400g.

Werkwijze:

(Alvast excuses voor de foto's van slechte kwaliteit!)

Doe alle koekjes in de zak en wikkel er een handdoek rond.












Leef je uit en mep op dit bundeltje met een hamer of deegrol. 

TIP: De zak scheurt  als je er met alle kracht op mept, vandaar de handdoek om het te beperken en de koekjes in de zak te houden. 












Doe de koekjeskruimels in een mengkom.


TIP: Je kan beter te hard en te lang kloppen dan niet lang genoeg. Des te fijner de kruimels, des te gemakkelijker kan je het mengen om het deeg te maken.









Voeg de Philadelphia kaas toe en roer het tot een korrelig mengsel. Het mag goed kleven, mag niet té nat zijn.

Leg huishoudfolie in een kom met een platte bodem. Dit zorgt ervoor dat je nadien alles in handige porties kan snijden.

Schep het mengsel in de kom en druk het mengsel goed aan. (Hier was mijn kom te groot ;-) )













Smelt  de witte chocolade au bain marie. 
Giet de gesmolten chocolade over het mengsel.
Laat dit afkoelen voor je het in de koelkast zet.













De dag nadien kan je het dessert in hapklare brokken snijden! Ik verpakte deze in huishoudfolie om ze gemakkelijk te kunnen uitdelen.














SMAKELIJK!

Score: 7-8/10: Ondanks dat het éécht lekker is en je er geen extra suikerbom aan toevoegt, is het het een atoombom van een suikerbom en kan zelfs ik er maximum 1 eten per dag.

Allez tot de volgende hé!





P.S.: Mijn week met zo min mogelijk suiker was redelijk goed gelukt. Afgezien van het feit dat ik gesnoept heb voor iemand haar verjaardag (onbeleefd om te weigeren!), waren fruit, appelcider en confituur de enige zoetigheden waar ik me aan verkocht heb deze week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten