donderdag 15 oktober 2015

De Global Goals


Even een meer serieuzere blog. Enkele dagen geleden kwam ik dit tegen op YouTube:



Even een samenvatting:

25 september 2015 was een belangrijke dag. 193 wereldleiders hebben samen met de VN beloofd zich in te zetten voor 17 globale doelstellingen om 3 extreem bijzondere en belangrijke zaken te bereiken tussen dit en het jaar 2030. 
  1. Een einde maken aan extreme armoede. 
  2. Ongelijkheid en onrecht bestrijden. 
  3. Het probleem van klimaatverandering oplossen. 

De globale doelstellingen voor duurzame ontwikkeling zouden dit alles kunnen waarmaken. Dit geldt in alle landen. Voor alle mensen.

Wat zijn de Global Goals?

  1. Geen armoede.
  2. Geen honger.
  3. Goede Gezondheid.
  4. Kwaliteitsonderwijs.
  5. Geslachtsgelijkheid.
  6. Schoon water en sanitaire voorzieningen.
  7. Duurzame energie.
  8. Goede banen en economische groei.
  9. Innovatie en infrastructuur.
  10. Verminderde ongelijkheid.
  11. Duurzame steden en gemeenten.
  12. Verantwoorde consumptie.
  13. Klimaatactie.
  14. Leven onder water.
  15. Leven op het land.
  16. Vrede en recht.
  17. Partnerschappen voor de doelstellingen.

Ik ben er zeker van dat iedereen van ons zich minstens aangesproken voelt tot 1 of meerdere Global Goals. Ook ben ik er zeker van dat hééél veel mensen al bezig zijn met zich serieus in te zetten voor één van deze Goals, bewust of onbewust, vrijwillig of voor zijn of haar beroep. Indien niet, hoop ik dat deze campagne inspiratie geeft om hoe klein ook, je in te zetten voor niet alleen jouw toekomst, maar die van iedereen. Want uiteindelijk zijn we toch allemaal een beetje verantwoordelijk.

De komende 15 jaar wil ik mij in het bijzonder inzetten voor:



Waar hou jij je de komende 15 jaar mee bezig? ;-)


Allez, tot de volgende hé!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten